A hibátlan autókért felel a Suzuki pörgős női művezetője

2020.12.14.
Interjú Varga Viktóriával

Imádja a pörgést és a változatosságot, munkaköre emiatt teljes mértékben illeszkediki a 35 éves Varga Viktória személyiségéhez. Ő az, aki művezetőként azért felel, hogy a fogyasztókhoz hibátlan minőségű autók kerüljenek. 14 éve a Magyar Suzuki Zrt. csapatának a tagja, s mint mondja, jelenlegi pozíciójában “hazaért”. Az interjúban azt is elárulja, szerinte mi kell ahhoz, hogy valaki jó női vezető legyen, hogyan teremt egyensúlyt a munka és a magánélet között, de arra is fény derül, hogy melyik Suzuki modell a kedvence.


Az elmúlt 14 év alatt milyen munkakörökben dolgoztál a Magyar Suzukinál?


Amikor az iskolapadból bekerültem az esztergomi Suzuki-gyárba, a minőségellenőrzési területen helyezkedtem el. Kezdetben műszerfalellenőrzéssel foglalkoztam, majd szépen lassan elkezdtem felfelé lépdelni a ranglétrán. Voltam csoportvezető-helyettes majd csoportvezető, aztán művezető-helyettes. Most pedig az in process minőségellenőrző (műveletközi ellenőrzés – a szerk.) csoport művezetőjeként tevékenykedem.


Mióta vagy a Suzuki művezetője, hogyan jutottál el eddig a beosztásig?


Két éve vagyok hivatalosan kinevezett művezető, ám a folyamat, amíg ide jutottam, egy kicsit bonyolultabb volt. Öt évvel ezelőtt megüresedett az in process csoport művezetői pozíciója, én pedig az új művezető helyettese lettem. Ezután ismét megüresedett a pozíció, a művezetői feladatokat pedig átmenetileg én láttam el– párhuzamosan a csoportvezetői feladataim mellett. Végül két évvel ezelőtt hivatalosan is kineveztek művezetőnek, így 2018 óta felügyelem a műveletközi ellenőrzés folyamatait.


Milyen ismereteket, tapasztalatokat gyűjtöttél az elmúlt 14 év alatt?


Amióta a Magyar Suzukinál dolgozom, minőségellenőrzéssel foglalkozom. Ez idő alatt számos területre, alfeladatba és folyamatba pillanthattam be, és ahogy egyre magasabb pozíciókba kerültem, egyre több mindent láttam és tapasztaltam. Úgy vélem, a hosszú évek alatt megszerzett és elsajátított specifikus tudás és tapasztalat az, ami miatt végül rám esett a választás a Suzuki művezetője poszt betöltése kapcsán. Tisztán emlékszem, mit mondott akkor nekem a vezetőm: úgy érzi, most állok készen arra, hogy betöltsem ezt a pozíciót és ellássam a vele járó feladatokat.


Mint női művezető, milyen feladatokat látsz el a munkád során?


Ha a lehető legegyszerűbben szeretném összegezni, akkor úgy mondanám, hogy egy bizonyos szerelési állapotot ellenőrzünk. A gyártószalag mellett, melyen az összeszerelés folyik, több helyen is dolgoznak ellenőrök. Minden ellenőr az adott szerelési állapot megfelelőségét vizsgálja és figyeli. Ahogy halad a szalagon a folyamat, szépen lassan felépül az autó, mely aztán késztermék formájában eljut tőlünk (az in process minőségellenőrzéstől) a késztermékellenőrzésig. Nekem az egész összeszerelőüzemben, a szalag minden folyamatánál vannak munkatársaim. A nap nagy részében jobbra–balra megyek, besegítek, kérdésekre válaszolok, figyelek, ellenőrzök. Összességében rendkívül mozgalmasak a napjaim, nálunk nem lehet unatkozni!


A legfontosabb feladatunk és felelősségünk, hogy az általunk felügyelt szalagrészről és az ellenőrzött szerelési fázisokról ne engedjünk tovább semmilyen hibát a következő szerelési állomásra – vagyis a késztermékellenőrzésre. Nekünk úgy kell tekintenünk az adott összeszerelési fázisban levő autóra, mintha már maga a vásárló szemlélné a terméket. Az esetlegesen felmerülő hibák felismerése, a megfelelő ponton történő megállítása és javítása a legfontosabb feladatunk.


Miben fejlődtél a Suzukinál töltött évek alatt?


Ha az ember csapatot irányít és felelősséggel tartozik a beosztottjai iránt, akkor egy személyben számos szerepet kell tudnia betölteni. Számomra ennek elsajátítása kihívás volt és nem kis időbe telt, míg belerázódtam. Vezetőnek lenni rendkívül összetett feladat. Egy személyben vagyok főnök, csapattárs, segítő kéz, sőt, pszichológus is! Néha olyan érzés, mintha 47 gyerek fölött anyáskodnék – természetesen segítek, ahol tudok. Igyekszem objektíven szemlélni a helyzeteket és a felmerülő nehézségeket, és megoldást találni minden problémára. Ha valakinek beteg gyermekét kell ápolnia, igyekszem átszervezni a beosztást. Az objektivitás mellett viszont nagyon fontos szerintem az is, hogy emberként tudjuk viszonyulni egymáshoz és felismerjük, kinek mire – milyen támogatásra, motivációra, segítségre, tanácsra – van éppen szüksége.


Mit gondolsz, mi a legnagyobb kihívás abban, hogy a Suzuki művezetője vagy?


Az egyik legnagyobb kihívás, amit meg kellett tanulnom, a már említett felelősségvállalás volt, ami nálunk a minőségellenőrzésen rendkívül fontos. Mindehhez érdemes tudni, hogy az autó úgynevezett sorközi lapokkal kerül gyártásba, ami a kollégák nevével ellátva, aláírásával igazolva halad át a különböző ellenőrzési pontokon, és ezek a dokumentumok évekre visszamenőleg vannak elraktározva. A felelősség súlya és a felelősségtudat így a mi csoportunkban igencsak nagy, ezt pedig meg kell tanulni kezelni.


A másik szempont, mely kihívást jelentett számomra, az a nehéz vagy stresszes helyzetek megfelelő, nyugodt kezelése. Alapvetően rendkívül temperamentumos vagyok, lobbanékony a természetem, amit azonban fontos, hogy kezeljek és kordában tartsak a munka során. Ebben hatalmas segítség volt egy, a Magyar Suzuki által szervezett önismereti tréning, melynek során lehetőségünk volt gyakorlatot és tapasztalatot szerezni bizonyos feszültséget kiváltó helyzetek vagy konfliktusok kezelésében, megoldásában. Ezen a tréningen nagyon sokat tanultam, segítségével ma már sokkal könnyedebben veszem az akadályokat és nehézségeket, egyszerűbb megőriznem a hidegvéremet és türelmesen, nyugodtan megoldani a felmerülő problémákat.


Mit gondolsz, milyen képességek kellenek ahhoz, hogy valaki női művezető legyen?


Rendkívül fontos a jó szervezőkészség. Nálunk az üzemben minden egyes napot előre meg kell szervezni, tervezni, minden napra meg kell határozni egy bizonyos célt, melynek elérésére törekszünk. Azonban minden nap felmerülhetnek olyan, előre nem látott problémák, melyek azonnali megoldást igényelnek. Ilyenkor rugalmasan és gyorsan kell tudni alkalmazkodni az új szituációhoz, át kell látni a helyzetet és mielőbb újra kell szervezni a napot.


A férfi munkatársak hogyan fogadnak el téged, mint női vezetőt?


A csapatomban dolgozó 47 kolléga közül 15-en férfiak – ami elég nagy arány. Csak én éreztem úgy, hogy nem fogadnak el, mint női vezetőt, holott a valóság teljesen más. Mikor hivatalosan is kineveztek művezetőnek, leültem több férfi kollégával is beszélgetni. Megkérdeztem őket, mi a véleményük az eddigi vezetői tevékenységemről, felmerül-e bennük bármi probléma, amit érdemes átbeszélni. Egyetlen negatív visszajelzést, véleményt vagy kommentet nem kaptam. Az üzemben a nyolc művezető közül ketten vagyunk nők. Egyikünket sem fogadtak vagy kezeltek soha másként pusztán azért, mert nők vagyunk.


Szerintem ehhez nagyban hozzájárult az is, hogy a minőségellenőrzés csapatának évek óta tagja vagyok. Megszoktak, megismertek a kollégák, még mielőtt vezető pozícióba kerültem volna. Szerintem ez is elősegítette azt, hogy az előrelépést követően se merüljenek fel problémák, súrlódások amiatt, mert női művezető áll a csapat élén.


Mit szeretsz a munkádban? Miért szeretsz a Magyar Suzukinál dolgozni?


Imádom a pörgést és a változatosságot, a Suzukinál pedig nem telik el úgy nap, hogy ne tanulnék valami újdonságot. Minden nap felmerül valamilyen megoldandó feladat vagy nehézség, amit kezelni kell. Az új kihívások és feladatok motiválnak és inspirálnak. Most úgy érzem, megtaláltam a helyemet a Suzukinál. Szerintem elértem azt a vezetői szintet, amin a lehető legjobban tudok teljesíteni, amiben jól érezem magamat és ami motivál. Úgy érzem, „hazaértem”.


A Suzuki számos tréninget, képzést és fejlesztést kínál – nem csak a vezetőknek, hanem minden kollégának. Ezek számos aspektusban kínálnak fejlődési lehetőséget, ami szerintem rendkívül hasznos. Emellett szerintem rengeteget számít az, milyenek azok az emberek, akikkel nap mint nap együtt dolgozunk. A mi in process csapatunk olyan, mint egy kis család, de ez szerintem igaz a teljes Suzukira is. Erős a közösségi érzés, az összetartozás, számíthatunk egymásra. Valódi, őszinte kapcsolatok, barátságok is kialakulnak a kollégák között.


Hogyan tud a Suzuki művezetője feltöltődni, energiát gyűjteni az újabb feladatokhoz?


Nagyon szeretem a szabadidőmet a természetben tölteni, kint a szabad levegőn. Valódi kikapcsolódást nyújt és teljes mértékben feltölt, ha a kertben tevékenykedhetek, ott úgyis mindig van mit csinálni! Gondozom a paradicsomot, öntözöm a palántát, irtom a gyomokat, gazolok. Befőttet készítek, lekvárt főzök, az idei télre már el is raktam minden finom savanyúságot! Szeretek a kertben dolgozni és a levegőn időzni, kikapcsol és energiával tölt fel.


Hogyan tudsz egyensúlyozni munka és magánélet között?


Több kollégámmal baráti viszonyban vagyok, az ő esetükben soha nem okozott nehézséget a különböző szerepek közti átváltás. Ez egy oda-vissza működő kapcsolat: mind jól tudjuk, hogy a munkahelyen művezetőként és beosztottként dolgozunk együtt, a magánéletben ettől függetlenül elmegyünk, megiszunk egy kávét.


Korábban okozott az nehézségeket, hogy a munkahelyi szerepemet képes legyek letenni, mielőtt hazaérkeznék. Sokszor tudatosan kellett figyelmeztetni magamat: ha kilépek a gyárkapun, le kell tennem a művezetői pozíciómat. Számomra ez egy hosszabb tanulási folyamat volt, kellett hozzá egy kis idő, de szerencsére mára ezt az egyensúlyt is sikerült megteremtenem. A korábban említett önismereti tréning ebben is hatalmas segítséget nyújtott.


Az aktuális modellek közül melyik a kedvenced?


A mostani SX4 S-CROSS, amit az esztergomi gyárban készítünk és elnyerte az Év Magyar Autója 2020 díjat! A nyári vállalati tesztflotta program keretében a párom is egyike volt azoknak, akik tesztvezetést nyertek, így egy teljes hétig vezethettük, tesztelhettük az autót. Teljes mértékben meg voltunk vele elégedve mindketten. A közeli terveink között autóvásárlás is szerepel – még az is könnyen előfordulhat, hogy egy esztergomi S-CROSS lesz a befutó!