„Ha valaki nyitva tartja a szemét, csak úgy szívja magába a tudást”

2020.09.24.
A Magyar Suzuki Zrt. folyamatos tanulással, fejlődéssel, kihívásokkal és persze együttműködéssel biztosítja nap mint nap, hogy megbízható, minőségi, biztonságos termékek kerüljenek ki az esztergomi üzemből. Perspektíváról, csapatról, karrierutakról beszélgettünk a minőségbiztosítási terület két „régi motorosával”, a 14 éve Suzukis Varga Zsolt egységvezetővel és Kovács Kornél csoportvezetővel, aki idén nyáron immár 21. évét ünnepelte az esztergomi Suzuki-közösség tagjaként.

Több mint két évtizedet töltöttél már el a Suzukiban. Milyen karrierutat jártál be a cégnél?


Kovács Kornél: 1999-ben kezdtem, alkatrészfelelős mérnökként. A Suzukinál minden mérnök kéthetes sori gyakorlattal kezd, ezután kerülhet irodai munkára. Az üzemi gyakorlat, majd a munkám során is tetszett, hogy az autók közelében lehetek. Mivel sokféle alkatrész tartozott hozzám, megismerhettem ezeket és ezzel párhuzamosan a nálunk zajló gyártási folyamatot is. Jó iskola volt.


Már 3 éve vagyok a piaci reklamációkat és azok megoldását kezelő, illetve a beszállítófejlesztésért felelős egységek csoportvezetője. A minőségbiztosításban kis túlzással szinte minden területet bejártam. Szeretem benne, hogy átfogó képet kapunk az autóról. Ez a gyártás egyik kulcspontja, mert rálátást enged az üzemek tevékenységére, a végellenőrzésre és a rendszerek kialakítására. És persze nem utolsó sorban azt is látjuk, mit szól a vásárló a termékünkhöz.


Neked hogyan alakult az utad eddig a Suzukinál?


Varga Zsolt

Varga Zsolt: Nyári munkának indult 2006-ban. Épp mérnök-informatikusnak tanultam, de végül maradtam és átjelentkeztem távoktatásra. Első helyem a végellenőrző soron volt. 2010-ben kezdtem az irodán, mint friss diplomás SQA-s (Supplier Quality Assurance), azaz beszállítói minőségbiztosítási mérnök. Én feleltem az alkatrészek minőségéért adott beszállítói körben. 2015-ben kineveztek egységvezetővé, ekkor kaptam meg a Powertrain csoportot, mi felelünk a teljes elektronikáért az autókban. Jelenleg nyolc mérnök dolgozik alattam, több mint 100 beszállítóért felelünk. Szinte az összes új beszállítót meglátogatjuk audit céljából a beszerzési osztállyal együtt, így rengeteget utazunk. Ha pedig az adott beszállítót nominálják, és kezdetét veszi az alkatrészgyártás, újból kiutazunk és teljes folyamatauditot hajtunk végre. De nem csak akkor szállunk ki személyesen, ha új alkatrészt fejlesztünk, sokszor adódik olyan kérdés vagy probléma, amit jobb, gyorsabb direktben kezelni. Ilyenkor akár azonnal autóba vagy repülőre ülünk.


Mi volt a legnagyobb szakmai kihívás, amire az itt eltöltött idő alatt a legbüszkébb vagy?


V. Zs.: Az egyik legnagyobb sikeremet tavaly tavasszal éltem meg: sajnos leégett egy beszállítónk albeszállítójának a gyára, így nem tudott gyártani. Úgy nézett ki, hogy egy héten belül le kell állítani a gyártósort Esztergomban, ha nem kapunk alkatrészt. Ez körülbelül délben derült ki, délután 4-kor már indult a repülőm Olaszországba. Mire kiértem, a tűzoltók már kiszabadították a Suzuki szerszámait. Ezeket át kellett költöztetni egy másik gyárba, javíttatni, új gyártást indítani, oktatni az ottani dolgozókat, lemérni az alkatrészeket, jóváhagyni és úgy ide küldeni Esztergomba, hogy ne álljon le a sor. Lehetetlen küldetésnek tűnt. Felrajzoltam egy idővonalat, hogy mikor állna le a Suzuki gyár, és onnan visszafelé terveztünk. Egy hétig dolgoztunk, utolsó nap hajnali 2-ig bent voltunk a gyárban, mikor elindultak az alkatrészek a Suzukiba. Tíz perccel az előtt, hogy megállt volna a sor, ideértek.


Melyek azok a vállalati értékek, melyek fontosak számodra a Suzukinál?


K. K.: A Suzuki nagy múltú, stabil lábakon álló cég, komoly gyártási kultúrával, tapasztalattal és átgondolt tevékenységekkel. Folyamatosan igyekszünk jobbá, hatékonyabbá tenni a saját munkánkat és rendszereinket, tökéletességre törekszünk a feladataink során. A mindennapokban is nyitott szemmel járunk, ötletelünk, hogyan lehetne még jobban csinálni. Minden problémát alaposan megbeszélünk, fontos a csapatmunka. A társosztályokkal való együttműködések során korábban is megtaláltuk a hangot, de ez is egyre jobb lesz.


Van kedvenc Suzuki modelled?


K. K.: Az eddig itthon gyártott modellek közt több kedvencem is van. Volt 1-es és 2-es Swiftem is, a 2-es Swiftet különösen szerettem. Műszakilag, vezetésélmény tekintetében és a komfort terén is hatalmas előrelépés volt az 1-hez képest. Mikor megjelent, új színt hozott a Suzuki világába: frissességével és a Suzukira jellemző megbízhatóságával lett vonzó. A Vitara ugyanezt az újszerűséget és megbízhatóságot képviseli, ezért is tetszik.


Mit gondolsz, milyen pluszt adott neked és munkádnak a Suzuki?


V. Zs.: A vállalat rengeteg szakmai specifikus és egyéb személyiségfejlesztő oktatást szervez. Amit kérünk, azt általában reális keretek között megadják. De a minőségbiztosítási SQA részleg egyébként szerintem nem tanulható iskolában. Fontos a tapasztalat, sok beszállítót kell meglátogatni, felszívni a gyártásspecifikus tudást. Ez az, amit a Suzukitól kaptam: eljutottam távoli népcsoportokhoz és kultúrákhoz, különböző gyártástechnikákat láthattam és ismertem meg világszerte. Aki ide jön dolgozni, ezen a területen sokat fejlődhet, mindent lát, nem csak az autógyártás, de komponens és alkatrészek gyártása, tesztelése, felületi kezelések és különböző laborvizsgálatok terén is. Ha valaki nyitva tartja a szemét, akkor csak úgy szívja magába a tudást.